Spadek zasięgów na Facebooku - druga część badania
Dwa tygodnie temu, firma NapoleonCat opublikowała wyniki analizy stu największych polskich stron blogów na Facebooku. Wówczas pokazała ona znaczący spadek zasięgów organicznych tych stron. W celu uzupełnienia wcześniejszego badania, eksperci postanowili wziąć pod lupę także mniejsze strony.
Analizie poddano dwie grupy: strony od 1 tys. do 10 tys. fanów oraz od 10 tys. do 100 tys. fanów. Łącznie było niemal dwa tysiące stron, które podobnie jak poprzednio, zostały przeanalizowane od 02 sierpnia do 19 listopada bieżącego roku, czyli 110 dni. W tym czasie, na badanych stronach opublikowanych zostało 94 tysięcy postów, które wygenerowały niemal 9 milionów interakcji. Okazuje się, że dla tych dwóch grup wyniki różnią się znacząco.
Warto przypomnieć, że badano średnią liczbę interakcji (komentarzy, reakcji i udostępnień) na post. Zgodnie z wiedzą zdobytą w toku wcześniejszych badań, liczba interakcji do posta jest bezpośrednio skorelowana z jego zasięgiem – im więcej interakcji tym większy zasięg i na odwrót.
Pod uwagę wzięto wyłącznie blogi z dwóch powodów. Po pierwsze, blogi i influencerzy mają zwykle aktywne i wierne społeczności. Po drugie, w odróżnieniu od stron komercyjnych, publikowane przez te strony treści z reguły nie są (jeszcze) wspomagane budżetami reklamowymi, więc aktywność ma charakter organiczny.
Wspomniana na początku analiza 100 największych stron pokazała stały i znaczący, 30-procentowy spadek średniej liczby interakcji na post na przestrzeni badanego okresu. W tym czasie łączna liczba fanów analizowanych stron wzrosła o 1%.
Strony facebookowe polskich blogów od 10 do 100 tys. fanów
W bazie NapoleonCat znalazło się 496 stron blogów i influencerów, których liczba fanów wynosi od 10 do 100 tysięcy. W badanym okresie (02/08-19/11/2017) opublikowane zostały na nich 46 882 posty, które wygenerowały 7 279 973 interakcji. Łączna liczba fanów wzrosła z 14,6 miliona do 15,1 miliona, czyli o 3,4%. A jak wyglądała średnia liczba interakcji na post?
Jak pokazuje wykres, na tych stronach występuje tendencja spadkowa, analogiczna do 100 największych stron (każda z nich powyżej 100 tys. fanów). Średnia liczba interakcji na post w ostatnim tygodniu analizy była o 33% niższa niż ta sama wartość w pierwszym tygodniu badanego okresu.
Strony facebookowe polskich blogów od 1 do 10 tysięcy fanów
Grupa najmniejszych z analizowanych stron liczyła 1 487. Od sierpnia do połowy listopada opublikowanych zostało na nich łącznie 47 028 postów, które wygenerowały 1 501 111 interakcji. W tym czasie ich łączna liczba fanów wzrosła z 3,4 do 3,7 milionów, czyli o 8,7%. Zmianę średniej liczby interakcji na post ilustruje zaś poniższy wykres.
Średnia liczba interakcji na post w ostatnim tygodniu analizy spadła w stosunku do pierwszego tygodnia jedynie o 7%, w porównaniu do 30-procentowych spadków w dwóch pozostałych grupach stron. Należy jednak zwrócić uwagę, iż w tym czasie strony z tej grupy pozyskały najwięcej, bo niemal 9% nowych fanów. Największe strony urosły jedynie o 1%, zaś te średniej wielkości – o 3,4%.
Zestawienie trzech grup stron – największych (pow. 100 tys. fanów), średnich oraz najmniejszych sugeruje, iż małe strony (do 10 tys. fanów) mogą być faworyzowane przez algorytm Facebooka jeśli chodzi o ograniczanie zasięgów organicznych publikowanych przez nie treści. Dopiero po przekroczeniu pewnej granicy (być może 10 tys. fanów?) algorytm staje się mniej pobłażliwy i bardziej selektywnie wybiera treści, które pokaże fanom danej strony. Być może jednak, mniej odczuwalny spadek zasięgów małych stron jest wynikiem tego, iż dynamika wzrostu ich społeczności (liczby fanów) jest większa, i to sprawia, że spadek zasięgów jest mniej zauważalny. Częściowo zjawisko to może być też tłumaczone faktem, że w mniejszych społecznościach większy odsetek stanowią najwierniejsi i najaktywniejsi czytelnicy danego bloga, więc w stosunku do wielkości społeczności, liczba generowanych przez nich interakcji jest wysoka. W przypadku większych stron, aktywność tej niewielkiej grupy „fanatyków” stanowi coraz mniejszy odsetek.
Niepodważalnym faktem jest jednak to, że w każdej z analizowanych grup systematycznie spada średnia liczba interakcji, co oznacza spadek zasięgów.
NapoleonCat to autorska platforma do zarządzania marką w social mediach od Polski po Brazylię. Klienci Napoleona to agencje social media, domy mediowe, wydawcy, e-commerce. Napoleon jest członkiem elitarnej grupy partnerów Facebooka Preferred Marketing Developer Program, co daje gwarancję dostarczania rozwiązań na najwyższym poziomie. Platforma dostarcza szeroki zakres danych analitycznych z platform tj. Facebook, Twitter, YouTube, Instagram. Więcej informacji: https://napoleoncat.com/.
Nadesłał:
KnowledgeHub Fund
|