Co czwarty Polak nie czuje się w sieci bezpiecznie


2022-05-13
Co czwarty Polak nie czuje się w sieci bezpiecznie 27% użytkowników Internetu deklaruje, że ma obawy związane z korzystaniem z sieci. Jednocześnie tyle samo procent nie posiada antywirusa na swoim komputerze.

10% badanych osób nigdy nie zmienia hasła lub danych uwierzytelniających, a 1/3 robi to rzadko – wynika z badania „Bezpieczeństwo w Internecie” przeprowadzonego na zlecenie Europ Assistance Polska.

Przeczytaj również:

 

Ponad 80% respondentów kilka razy dziennie surfuje po Internecie. Spośród wszystkich osób 27% badanych przyznaje, że ma obawy związane z zagrożeniami, jakie wynikają z dostępu do Internetu. Od czasu poprzedniej edycji badania (2017 rok) odsetek ten wzrósł o 2pp.

 

Jakich zagrożeń najbardziej boją się internauci?

 

Prawie połowa Polaków obawia się zagrożeń związanych z bezpieczeństwem dzieci
i młodzieży w sieci. Aż 48% badanych niepokoi myśl, że najmłodsi mogą mieć kontakt ze środowiskiem pedofilskimi, ich zdjęcia mogą być udostępnione na stronach pornograficznych lub mogą stać się ofiarą zniesławienia czy cyberprzemocy. Równie mocno Polacy obawiają się cyberzagrożeń (48%) i wynikających z nich konsekwencji, do których między innymi należy utrata pieniędzy z konta bankowego, atak wirusa, kliknięcie w link, który zainfekuje sprzęt, bycie szpiegowanym, czy kontrolowanym.

 

Z kolei 47% badanych niepokoją zagrożenia wynikające z dokonywania płatności przez Internet. Obawy respondentów najczęściej wiążą się z dokonywaniem operacji/płatności na fałszywych witrynach. Polacy, boją się także, że w sieci pozostaną ich dane osobiste lub że ich karty zostaną sklonowane. Obawy Polaków dotyczą także braku możliwości kontrolowania wszystkich swoich danych osobowych umieszczonych w Internecie (49%). Polacy niepokoją się, że ich dane wykorzystane zostaną do otworzenia rachunku bankowego, czy przysłużą się do innej nielegalnej działalności.

 

Wyniki te pokazują, że świadomość Internautów powoli, lecz systematycznie rośnie. Jednak nadal wiele osób surfujących w sieci nie zdaje sobie sprawy ze stopnia zagrożenia, na jakie jest narażonych. Znaczna część Internautów ma przekonanie, że w sieci jest bezpieczna
i anonimowa, a wszelkie niebezpieczne sytuacje ich nie dotyczą
– mówi Marcin Zieliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Europ Assistance Polska.

 

Jak internauci zabezpieczają swoje dane?

 

Używanie oprogramowania antywirusowego, a także stosowanie mocnych i rozbudowanych haseł zabezpieczających jest podstawą do zachowania bezpieczeństwa w sieci. Wyniki badania pokazują, że 73% badanych posiada antywirusa zainstalowanego na komputerze.
W przypadku smartfona takiego zabezpieczenia używa 62% Polaków, a na tablecie antywirusa instaluje 39% osób. Z kolei 10% badanych deklaruje, że nigdy nie zmienia hasła lub danych uwierzytelniających, a 1/3 robi to rzadko. Ponadto, 1/4 Polaków używa kilku haseł dla wszystkich stron internetowych i portali społecznościowych.

 

Hasło, aby było bezpieczne, musi spełniać pewne wymogi. Dobre hasło powinno mieć powyżej 15 znaków – im więcej, tym lepiej, dodatkowo powinno posiadać małe i wielkie litery, cyfry,
a także znaki specjalne. W natłoku wielu informacji i dużych ilości danych coraz ciężej pamiętać o skomplikowanych i rozbudowanych hasłach. Dlatego z pomocą przychodzą konfiguratory haseł, które zdecydowanie ułatwiają cały proces. Jak wynika z badania, z tego typu programów korzysta jedynie 36% Polaków.

 

Ochrona przed cyberzagrożeniami

 

Większość Polaków (75%) uważa, że bezpieczeństwo cybernetyczne jest ważne. Ponad połowa osób (52%) jest zainteresowana usługami zwiększającymi bezpieczeństwo w sieci,
a 35% deklaruje chęć zakupu takiego rozwiązania. Według badanych najbardziej wiarygodne instytucje, które mogą oferować takie rozwiązania to banki (81%), serwisy płatnościowe typu BLIK, Pay-Pal, PayU, dotpay (71%) i firmy ubezpieczeniowe (58%).

 

Konsekwencje wynikające z zagrożeń cybernetycznych, w tym nieuczciwego lub szkodliwego wykorzystania danych osobowych, czy finansowych mogą mieć nieoczekiwany skutek, zarówno materialny, jak i niematerialny. Dlatego większość osób deklaruje potrzebę ochrony na taką okoliczność. Oferujemy klientom produkt, który łączy w sobie zarówno element prewencyjny, jak i ochronę ubezpieczeniową z assistance. To kompleksowe podejście pozwala na monitorowanie bezpieczeństwa swoich danych, a także gwarantuje wsparcie
w sytuacji, gdy do cyberzagrożenia już dojdzie.
– dodaje Zieliński.

 

Badanie” Bezpieczeństwo w internecie”, które dotyczyło działań podejmowanych online, obaw związanych z korzystaniem z internetu i bezpieczeństwa w sieci, zostało zrealizowane
w kwietniu 2022 roku przez firmę badawczą ARC Rynek i opinia na zlecenie Europ Assistance Polska. Reprezentatywna próba badawcza wyniosła 1015 osób, które udzieliły swoich odpowiedzi w ramach ankiety internetowej.



Nadesłał:

Europ Assistance Polska

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl